بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو (SEO)

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنای بهینه سازی سایت برای سهولت بررسی موتورهای جستجو می باشد. امروزه، میلیون ها وب سایت در حال نمایش اطلاعات به میلیاردها درخواست اینترنتی هستند، و در هر موضوع و کلمه کلیدی (keyword)، که جستجوی خود را آغاز نمائید، هزاران گزینه و یک سوال بسیار ساده در مقابل موتور جستجو بوجود می آورد که کدام وب سایت و با کدام محتوا می تواند بهترین انتخاب باشد؟

بدون شک در دنیای در حال رقابت فناوری اطلاعات تنها موتور جستجویی که همواره بهترین پیشنهاد را به کاربر خود ارائه می کند می تواند به حیات ادامه دهد. بنابراین در میان انبوه اطلاعات و مطالب مرتبط با زمینه فعالیت شما که در اینترنت موجود است، رقابت در بهینه سازی محتویات و عملکرد یک وبسایت می تواند بسیار راه گشا باشد چرا که مطمئنا موتورهای جستجو مهمترین راه برای معرفی وب سایت شما به مخاطبین می باشد.

به واقع SEO مجموعه ای از عملیات ها و تکنیک هایی است که به منظور دریافت ترافیک بیشتر از سوی موتورهای جستجو مانند Google، Yahoo و Bing انجام می گیرد که به دو دسته کلی قابل تقسیم می باشد:

  • off-page SEO: تغییراتی که خارج از وبسایت اما در مورد آن وبسایت صورت می پذیرد.
  • on-page SEO: تغییراتی که بر روی صفحات وب سایت برای افزایش رتبه آن انجام می گیرد.

قبل از شروع برای بهینه سازی وب سایت، اول باید بدانید که چه کلمات کلیدی هدف شما می باشد و 3 یا 4 مورد را برای افزایش رتبه سایت خود در زمان جستجوی این کلمات انتخاب نمائید. کلمه کلیدی که انتخاب می کنید باید بسیار کوتاه بوده و تا حد ممکن از انتخاب کلمات بسیار عمومی پرهیز نمائید. یکی از رابج ترین اشتباهات در میان افرادی که اقدام به بهینه سازی سایت خود می کنند، بکار بردن تعداد بسیار زیاد کلمه کلیدی در هر صفحه می باشد، به عنوان 500 کلمه مختلف که دارای میزان بالایی از جستجو هستند را در صفحه خود بکار می برند، در حالیکه Google و سایر موتورهای جستجو برای دوری از اشتباه در طبقه بندی سایت ها بسادگی از کنار چنین مواردی می گذرند و به سایت های اینچنینی رتبه بسیار پایینی را اختصاص می دهند. بنابراین تعداد کلمات کلیدی باید معقول و متناسب با محتوای صفحه وبسایت شما باشد.

چند نکته مهم در بهینه سازی وب سایت:
  • بسیار مهم است که در هر صفحه از عنوان مناسب و گویا استفاده نمائید.
  • حجم سایت شما نباید میزانی باشد که کاربران در بازکردن صفحات با مشکل روبرو شوند.
  • سرعت باز شدن وب سایت اهمیت زیادی خواهد داشت.
  • برای عکس های خود از توضیح (description) استفاده کنید.
  • در هر صفحه از کلمات کلیدی جداگانه و مرتبط استفاده کنید.
  • برای صفحه خود توضیح بنویسید.
  • امکان به اشتراک گذاری مطلب را برای کاربران در انتهای مطلب اضافه نمائید.
  • دقت کنید که RSS و یا امکان خوراک برای استفاده کاربران مهیا باشد.