چرا Google Analytics؟

اگر شما صاحب یک وب سایت و یا یک وبلاگ نویس باشید و یا از خوانندگان وبلاگ باشید، به طور قطع به شمارنده ای که تعداد بازدیدکنندگان کل، ماهانه، روزانه و... را نشان می دهد برخورد کرده اید. در شکل زیر نمونه ای از این شمارنده ها را که توسط وب سایت های مختلف ارائه می شوند را مشاهده می کنید:

<?php echo $row_RS_Post_Detail['txtPostTitle']; ?>

با نگاهی به تصویر بالا شما تنها یک سری عدد را مشاهده می کنید که شاید در نگاه اول بسیار ارزشمند به نظر برسند، اما حقیقت چیز دیگری است. اعداد و نمودار نمایش داده شده در تصویر بالا تنها به شما آماری را می دهند که ارزش افزوده ای ندارند و ممکن است تنها به شما امید بدهد که وب سایت شما پربازدیدکننده است. در حالی که به عنوان یک مدیر حرفه ای وب سایت باید شما پا را فراتر از این اعداد بگذارید و این اعداد را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهید.

در فضای اینترنت هزاران ابزار آمارگیری برای وب سایت های مختلف وجود دارد که به شما آماری مانند نمونه بالا را می دهند، اما باید به این نکته دقت کنید که این آمار و اعداد را که از روش های مختلف جمع آوری کرده‌اید بدون تجزیه و تحلیل ارزشی ندارند و با گذشت هر روز، آمار روز قبل را در سطل آشغال می ریزید!

تجزیه و تحلیل وب (Web Analytics)

تجزیه و تحلیل وب به معنای اندازه‌گیری، جمع آوری و تجزیه گزارش اطلاعات موجود در اینترنت به منظور درک و بهینه کردن آنها در وب می باشد. به عبارتی دیگر تجزیه و تحلیل وب، مطالعه رفتار آنلاین در جهت بهبود آن است. اگر این تعریف را برای یک وب سایت که شما مدیر آن هستید محدود کنیم باید گفت که منظور از تجزیه و تحلیل داده های یک وب سایت که همان آمار بازدیدکنندگانش است، آن است که شما بتوانید نحوه رفتار بازدیدکنندگان وب سایت خود را با محتوا و چگونگی برقراری ارتباط با آن را کشف کنید.

اهمیت این موضوع در این است که شما با درک رفتار بازدیدکنندگان خود می توانید هر چه بهتر وب سایت خود را با توجه به رفتار آنها بهبود بدهید.

دو مثال از اهمیت تجزیه و تحلیل وب

  1. اگر شما نویسنده یک وبلاگ هستید و با بررسی رفتار بازدیدکنندگان خود متوجه شوید که مطالب شما در زمینه IT بیشتر از مطالب شما در زمینه نرم افزار بازدیدکننده داشته است، می توانید تمرکز بیشتر خود را بر روی مطالب IT بگذارید و اینگونه میزان بازدیدکنندگان خود را هر روز بالاتر ببرید و مخاطبان بیشتری جذب کنید.
  2. فرض کنید که صاحب یک وب سایت فروش کالا هستید. شما در این فروشگاه محصولات مختلفی را به صورت آنلاین به فروش می رسانید. با تجزیه و تحلیل آمار بازدیدکنندگان خود متوجه می شوید که پوشاک بیشتر از بخش کفش بازدیدکننده دارد در حالی که شما تمرکز خود را بر روی بخش کفش گذاشته اید و هر روز یک محصول جدید در این بخش قرار می دهید، در حالی که بخش پوشاک خود را هر شش ماه یک بار به روز می کنید. در این مرحله شما با توجه به این تجزیه و تحلیل متوجه اشتباه خود شده و بخش پوشاک خود را هر روز و بخش کفش خود را هر دو هفته یکبار به روز می کنید و بدین صورت می بینید که درآمد فروشگاه شما به یکباره افزایش پیدا می کند.

چرا Google Analytics؟

ابزارهای گوناگونی برای تجزیه و تحلیل وب وجود دارد که یکی از قوی ترین این ابزارها Google Analytics است که به صورت رایگان (Google Analytics) در دسترس همگان قرار دارد. در حقیقت Google Analytics اتفاقات، مشکلات و نقاط قوت درونی سایت شما را برای شما به نمایش می گذارد و در نهایت یا خودتان و یا یک متخصص باید بر اساس اطلاعات بدست آمده اقدام به رفع مشکلات و ارتقاء نقاط قوت نماید. به طور خلاصه می توان Google Analytics را یک فرآیند نامید که ابتدا اندازه گیری می کند، سپس تجزیه و تحلیل می کند و نتیجه آن را به ما نمایش می دهد و در نهایت ما براساس نتایج بدست آمده اقدامات لازم را انجام می دهیم.

<?php echo $row_RS_Post_Detail['txtPostTitle']; ?>

در مقالات آینده به بخش های مختلف سرویس تحت وب Google Analytics خواهیم پرداخت.

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده، شما می توانید اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می نمائید.

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید:
نام و نام خانوادگی
نام و نام خانوادگی وارد نشده است.
پست الکترونیکی
آدرس ایمیل وارد نشده است. (yourname@example.com) آدرس ایمیل وارد شده معتبر نمی باشد. (yourname@example.com)
دیدگاه
 دیدگاهتان وارد نشده است.