سه نکته طلایی Google Analytics

Google Analytics هر آنچه در زیر پوست وب سایت شما می گذرد را به نمایش می گذارد. اما قبل از اینکه به سه نکته طلایی Google Analytics بپردازیم، بد نیست نگاهی گذار به اهمیت هدف در مدیریت یک وب سایت را داشته باشیم.

به طور کلی اولین قدم در ایجاد یک وب سایت تعریف یک سری اهداف برای آن است تا براساس آن برنامه ای برای جذب بازدیدکننده ریخته شود. به عنوان مثال اگر شما قصد راه اندازی یک وب سایت را داشته باشید، آنچه در قدم اول دارای اهمیت است آن است که هدف و زمینه فعالیت وب سایت شما چیست؟ براساس پاسخ این سوال می توانید مراحل بعدی مانند جذب خواننده و یا گرفتن آگهی را در برنامه بلند مدت وبلاگ خود قرار دهید.

به طور مثال اگر وبلاگ شما در زمینه موسیقی فعالیت می کند، شما باید تمرکز خود را بر روی علاقه مندان به موسیقی و تبلیغات خود را نیز در وب سایت های مرتبط با موسیقی قرار بدهید. به همین دلیل است که تعیین هدف اولیه بسیار مهم است که می تواند تاثیر مستقیمی بر روی میزان مخاطب شما داشته باشد.

اما آنچه را که نباید فراموش کرد آن است که بازدیدکننده زیاد به معنای موفق بودن وب سایت شما نیست و نباید به دلیل داشتن بازدیدکننده بالا فکر کنید که به هدف خود دست پیدا کرده اید، زیرا آنچه مهم است رفتار بازدیدکننده در وب سایت شما است که این همان بخش تجزیه و تحلیل وب است و به کمک Google Analytics شما می توانید به خوبی به این فاکتور دست پیدا کنید.

وب سایت شما مانند یک فروشگاه است

برای درک اهمیت تعریف هدف برای یک وب سایت، می توان یک وب سایت را به فروشگاهی تشبیه کرد که بازدیدکنندگان آن نقش خریداران را دارند. اگر شما صاحب یک فروشگاه باشید و بخواهید که فروشگاه شما از دیگر فروشگاه ها فروش بیشتری داشته باشد، تنها زیبایی و دکور مغازه نباید برایتان مهم باشد. باید کیفیت اجناس، سرویس دهی و... نیز برای شما مهم و در بالاترین کیفیت ممکن باشد. برای همین باید وب سایت شما نیز علاوه بر زیبایی، دارای محتوا و مطالب جالب و گیرا برای بازدیدکننده باشد تا آنها در دفعات بعد نیز به وب سایت شما سر بزنند.

سه نکته طلایی Google Analytics

  1. اطلاعات درست، مهمترین ویژگی Google Analytics

یکی دیگر از مزیت های Google Analytics آن است که اطلاعات دقیق و درستی از وضعیت بازدیدکنندگان وب سایت به شما می دهد. به طور کلی داشتن اطلاعات نادرست و تصمیم گیری براساس آنها بسیار خطرناک تر از نداشتن اطلاعات است. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:

فرض کنید وب سایت شما روزانه 100 بازدیدکننده دارد که از این تعداد 99 نفر از آنها هیچ کلیکی بر روی تبلیغات نمایش داده شده بر روی وب سایت شما نمی کنند و تنها 1 نفر بر روی هر 100 تبلیغ وب سایت شما کلیک می کند. حال اگر شما تنها به اعداد و ارقام نگاه کنید و به تجزیه و تحلیل آنها نپردازید، خوشحال خواهید بود که به صورت متوسط هر بازدیدکننده بر روی تبلیغات وب سایت شما یک بار کلیک کرده است، اما آیا این نتیجه گیری درست است؟

به کمک Google Analytics شما می توانید به جزییات و رفتار بازدیدکنندگان خود دست پیدا کنید و متوجه مواردی مانند مثال بالا شوید تا در تصمیم گیری های خود دچار خطا نشوید و میزان خطا را به حداقل میزان ممکن کاهش دهید. پس همواره این را به خاطر داشته باشید که اعداد بدون تجزیه و تحلیل ممکن است شما را به راه کج و نادرست هدایت کنند.

  1. تقسیم بندی قدرتمند، شاهکار Google Analytics

یکی از امکانات فوق العاده کاربردی Google Analytics تقسیم بندی های مختلف است که به شما اطلاعات ارزشمندی از بازدیدکنندگان وب سایت شما می دهد و علاوه بر آن این امکان یکی از اولین گام ها در تجزیه و تحلیل صحیح است.

به عنوان مثال به کمک Google Analytics می توان فهمید که بازدیدکنندگان از کدام کشور و شهر جهان به وب سایت شما مراجعه کرده اند، از چه مرورگری استفاده می کنند، از چه سیستم عاملی استفاده می کنند، کیفیت مانیتور آنها چگونه است، از طریق چه موتورهای جستجویی به وب سایت شما مراجعه کرده اند، از طریق چه کلمات کلیدی (Keywords) به وب سایت شما رسیده اند، از چه نوع اینترنتی (Dial Up، پر سرعت و ...) استفاده می کنند و هزاران بخش دیگر که همه آنها در خدمت شما هواهند بود.

  1. مقایسه آمار توسط Google Analytics، روشی بهتر برای درک آمار

یکی از قابلیت های دیگر و جذاب Google Analytics مقایسه دقیق آمار بدست آمده از وب سایت شماست. برای درک اهمیت این قابلیت بد نیست مثالی بزنیم. به جدول زیر توجه کنید:

مرجع بازدیدکنندگان درصد بازدیدکنندگان مفید تعداد کل بازدیدکنندگان
Google.com 24.9% 9120
Yahoo.com 75.1% 35

اگر تنها به درصد بازدیدکنندگان (ستون وسط) توجه کنیم، احتمالا خواهید گفت که اکثر بازدیدکنندگان از طریق موتور جستجوی یاهو به وب سایت شما مراجعه کرده اند، اما اگر به تعداد کل بازدیدکنندگان (ستون سمت چپ) نگاه کنید و براساس آن درصد بازدیدکنندگان مفید را محاسبه کنید خواهید دید که بیشتر بازدیدکنندگان از طریق موتور جستجوی گوگل به وب سایت شما مراجعه کرده اند، چرا؟ زیرا 2270 بازدیدکننده مفید از گوگل آمده اند و تنها 26 نفر از یاهو!

به همین دلیل می توان به اهمیت مقایسه آمار پی برد و اینکه تنها نگاه کردن به درصدها و مقایسه نکردن آنها باعث می شود که در برخی موارد اطلاعات کاملا متفاوتی نصیب شما بشود!

Google Analytics دقیقا همین کار را به صورت رایگان برای شما انجام می دهد و با تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از وب سایت شما، اطلاعات دقیقی را در اختیار شما می گذارد که براساس آن می توانید برای رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت وب سایت خود برنامه ریزی کنید.

در پایان این درس بد نیست یک بار دیگر به این نکته اشاره شود که بازدیدکننده زیاد به معنای موفقیت یک وب سایت نیست و نباید تنها براساس یک سری عدد در مورد موفقیت و عدم موفقیت یک وب سایت تصمیم گیری کرد، بلکه فاکتورهای مختلفی وجود دارند که تمامی آنها را می توان به صورت رایگان و در یک مکان به نام Google Analytics در دست داشت.

تعداد 2 نظر برای این مطلب ثبت شده است.
اشکان کارگشا
اشکان کارگشا
2013-01-04

مطلب خوبی بود، ممنون

صرافی پویا
صرافی پویا
2013-02-16

ممنون، خیلی جالب بود.


لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید:
نام و نام خانوادگی
نام و نام خانوادگی وارد نشده است.
پست الکترونیکی
آدرس ایمیل وارد نشده است. (yourname@example.com) آدرس ایمیل وارد شده معتبر نمی باشد. (yourname@example.com)
دیدگاه
 دیدگاهتان وارد نشده است.