گوگل چگونه کار می کند!

همه ما به صورت روزانه با موتور جستجوگر گوگل کار می کنیم و به دنبال مطالب مختلف مانند خبر، مقاله، عکس، ویدیو و... می گردیم. برای این کار هم تنها واژه یا عبارت مورد نظرمان را در داخل جعبه جستجوی گوگل وارد می کنیم و سپس بر روی کلید «جستجوی Google» کلیک می کنیم.

اما تا کنون با خودتان فکر کرده اید که جستجوگر گوگل چگونه کار می کند؟، آیا گوگل برای پیدا کردن نتایج مورد نظر ما کل اینترنت را جستجو می کند؟، و ده ها سوال دیگر...

با گوگل شما وب را جستجو نمی کنید!

اولین چیزی که باید بدانید آن است که برخلاف تصور عموم، شما با جستجو کردن در گوگل، وب را جستجو نمی کنید (!) بلکه آنچه را که گوگل از وب ایندکس (index) یا ذخیره کرده است را جستجو می کنید. برای درک بهتر، بگذارید ساختار کلی موتور جستجوگر گوگل را توضیح دهیم.

گوگل برای ایندکس کردن صفحات وب، از نرم افزاری با نام Spiders استفاده می کند. کارکرد این نرم افزار مانند یک عنکبوت است. به این صورت که ابتدا وارد یک صفحه وب می شود و سپس از طریق لینک های موجود در آن صفحه، به صفحه های جدید رفته و از طریق لینک های موجود در آن صفحه ها، به صفحه های جدیدتر می رود و این کار را به صورت مستمر ادامه می دهد تا در نهایت به صفحه ای برسد که حاوی لینکی نباشد.

گوگل چگونه کار می کند!

با این روش گوگل میلیاردها صفحه وب را ایندکس و در سرورهای خود ذخیره می کند و از آن پس هر زمان که شما واژه یا عبارتی را در موتور جستجوی گوگل وارد کنید، گوگل آن را در سرورهای خود جستجو می کند و نتایج مرتبط با آن را نمایش می دهد.

نتایج مرتبط با جستجو چگونه انتخاب می شوند؟

ممکن است هم اکنون این سوال به ذهن شما رسیده باشد که گوگل بر چه اساسی در بین میلیاردها صفحه ایندکس شده، نتایج نزدیک به آنچه شما می خواهید را نمایش می دهد. به عبارت دیگر گوگل چگونه نتایج جستجو را رتبه بندی می کند. مثلا چرا مطلب یک وب سایت را در صفحه اول قرار می دهد و یک وب سایت دیگر را در صفحه دهم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که گوگل برای نمایش نتایج مرتبط با واژه یا عبارت جستجو شده توسط شما، بیش از 200 عامل را در نظر می گیرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • چند بار واژه کلیدی (همان واژه یا عبارتی که شما آن را که در گوگل جستجو کرده اید) در آن صفحه قرار دارد؟
  • آیا آن واژه در عنوان صفحه قرار دارد؟
  • آیا آن واژه در آدرس اینترنتی (URL) قرار دارد؟
  • آیا آن واژه ها در کنار و یا نزدیک یکدیگر قرار گرفته اند؟
  • آیا آن صفحه شامل واژه های مترادف با آن واژه است؟
  • آیا آن صفحه از یک وب سایت باکیفیت است یا کم کیفیت، یا هرزنامه (Spam)؟
  • رتبه صفحه (PageRank) آن چیست؟

گوگل با پیدا کردن پاسخ این سوالات و ده ها سوال دیگر، نتیجه جستجوی شما را در حدود نیم ثانیه بعد از درخواست شما نمایش می دهد.

اما شاید در اینجا این سوال برای شما پیش بیاید که با این حساب گوگل می تواند نتایج جستجو را به راحتی دستکاری کند و وب سایت هایی را در صفحه اول نتایج جستجو نشان دهد و به این صورت آنچه را که دوست دارد به ما و شما نمایش دهد.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گوگل در بی طرفی در نتایج جستجویش بسیار جدی است و تحت هیچ شرایطی این نتایج را دستکاری نمی کند. گوگل به هیچ عنوان هیچ پولی بابت اضافه کردن یک وب سایت در ایندکس دریافت نمی کند و علاوه بر آن، اطلاعات یک وب سایت را بیش از دیگر وب سایت ها به روز نمی کند و رتبه صفحه آنها را نیز بهبود نمی بخشد.

آگهی در صفحه نتایج جستجو

در برخی موارد ممکن است که در ستون کناری نتایج جستجوی گوگل و یا در بالا و پایین آنها، آدرس وب سایت هایی را مشاهده کنید:

گوگل چگونه کار می کند!

این بخش ها، تبلیغاتی هستند که گوگل براساس آنچه شما جستجو می کنید به شما نمایش می دهد، هر چند که در برخی موارد ممکن است به هیچ عنوان این تبلیغات را مشاهده نکنید.

این تبلیغات توسط وب سایت ها و افراد مختلف با پرداخت هزینه ای به گوگل نمایش داده می شوند و به همین دلیل در دو بخش کاملا مشخص با عنوان Ads (تبلیغات) به نمایش گذاشته می شوند. آنچه که باید بدانید آن است که در مورد این تبلیغات گوگل بسیار جدی است به گونه ای که تنها تبلیغاتی که مرتبط با جستجوی شما هستند، نمایش داده می شوند.

علاوه بر آن گوگل در مورد محتوای تبلیغات بسیار دقیق است و به همین دلیل اگر زمانی گوگل متوجه شود که نتایج جستجو به آنچه شما به دنبالش هستید بسیار نزدیک است، از نمایش تبلیغات خودداری می کند.

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده، شما می توانید اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می نمائید.

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید:
نام و نام خانوادگی
نام و نام خانوادگی وارد نشده است.
پست الکترونیکی
آدرس ایمیل وارد نشده است. (yourname@example.com) آدرس ایمیل وارد شده معتبر نمی باشد. (yourname@example.com)
دیدگاه
 دیدگاهتان وارد نشده است.